Atentie la neatentie! Accident pe coborare cu bicicleta la Siria in Muntii Zarandului

⚠️ Atenție la neatenție!

Odată cu practicarea ciclismului montan, vă expuneți la riscuri serioase! Vezi si aici.

Coborârea începe pe platou, cum ieșiți din pădure spre Cetatea Șiria – o luați la stânga și tot drept în jos. Mai demult coboram pe aici, era un traseu mai grea și destul de periculoas. Dupa tura de recunoastere am zis ca nu mai cobor pe acolo, asa rau s-a facut acest traseu si era si dupa ploaie! Mi-am luat bicicleta veche (noua pentru mine), am zis să merg pe o coborâre mai tehnică, să o testez. Era de Vinerea Mare 2025!

Prima tură de recunoaștere a fost la viteza aia clasică de „recunoaștere” de pe la noi… adică în stil ciobănesc. 😄 Într-o zonă periculoasă, la viteza aia am identificat o singură linie bună – dar ca să intri pe ea, trebuie să bagi ghidonul prin niște tufișuri. Prima tura am intrat doar putin in tufe, a doua oară am zis „hai s-o forțez”, să prind mai bine linia, că acolo ce urmeaza e chiar nasol.

Poate n-ar fi trebuit să pun și partea de după momentul cu „iepurele prins”… dar poate așa conștientizați mai bine pericolele din sportul ăsta și vă luați toate măsurile de precauție. Ghiozdanul din spate joacă un rol important si ca protecție, dar doar dacă îi închizi și prinderea de piept și cea din talie.

Si cuplat cu SPD-uri …

După accident, a trebuit să mă extrag singur din zonă – și cu durerile alea, a fost o provocare să ajung jos. Dacă nu mai puteam mișca, probabil chemam SMURD-ul, dacă mai apucam. Am căzut direct cu spatele pe un bolovan mare – impactul a fost brutal, mi-a tăiat respirația instant. Asta a fost cea mai puternică lovitură, deși nu singura.

Echipament minim obligatoriu pentru cei care practica acest sport (cum sa nu stiti, da eu va zic): cască, mănuși, ochelari și ghiozdanul prins bine, eventual cu o sticlă de 2L în el – plină sau goală, conteaza sa fie prins bine de corp. Eu am uitat să-l prind bine și a fost inutil. Dacă nu e bine fixat, poate zbura sau nu ajută, depinde cum cazi. Deci ce, sa nu ma repet ? GHIOZDAN bine fixat pentru protectia spatelui si a parte din coloana (depinde de modelul ghiozdanului).

Am mai căzut și acum vreo 12 ani, tot din cauza unor tufe, dar atunci pe frunze, în pădure – nici nu cred că m-am zgâriat. Pe pietre e altă mâncare de pește.

Este prima dată, în peste 20 de ani de offroad, când ajung la spital pentru investigatii. Diagnosticul:

  • Pneumotorax stâng, cantitate mică apical și antero-bazal
  • Fractură arc costal posterior stâng
  • Modificări de hipoventilație posterobazal bilateral
  • Fractură proces transvers drept L3, L4
  • Fără colecții pleurale, cu emfizem parietal toracic postero-lateral stâng

Ultima tranta filmata apare in clipul uploadat in 18 dec. 2020, in care i-am dat tare pe un traseu nou…aia desteptaciune! Nu faceti la fel!

Alta tranta filmata e aici in Tura cetatilor Siria – Soimos, filmat in vara 2014.

Alta e aici, la Liman Bike Race 2014 pe noroi, nu a vrut nicicum sa ma lase sa trec, am fortat si am picat dupa un drop intre doua santuri.

Si inainte e tranta aia din clipul “Prinderea Iepurelui in Muntii Zarandului” din 2013 unde am constatat acasa ca avem suruburile destranse de la pipa. Ciudat ca seara le-am verificat dupa o patanie similara cu alta bicicleta.

Alta tranta, dar doar bicicleta cade eu continui in alergare dupa ce scot SPD-urile, aici pe Valea Paraului Repedea din Muntii Rodnei filmat in 2018. Aici habar nu am de ce era sa cad!? A alunecat fata cred …

Ma gandesc si la alte trante trase si le scriu aici, poate vreti sa le vedeti.

Lecții din zbor (la propriu)

Ce trebuia să evit ca să nu cad? Uite o listă care poate salva pielea oricărui rider:

  • Să nu blochezi franele, decât daca e controlat
  • Să nu mergi tare prin zone necunoscute
  • Să nu stai lipit de roata celui din față
  • Să nu te bazezi pe aderență acolo unde nu prea e
  • Să nu ai anvelopele prea moi, mai ales fata
  • Să nu lovești pedala în curbe strânse, bolovani, crengi chiar si sarme
  • Să nu te arunci cu viteză prin crengi și tufe
  • Să nu scapi ghidonul din mână
  • Să nu-ti sara picioarele de pe pedale
  • Să porți ochelari – o muscă-n ochi face minuni… not
  • Să ai poziția corectă pe poteci înclinate lateral
  • Să fii atent la blocaje: piatră, șanț, cracă etc.
  • Să nu-ți sară roata spate aiurea
  • Să nu ți se rupă furca sau să fie ghidonul destrâns
  • Să nu-ți sară vreo vietate în față
  • Și cel mai important: să nu te relaxezi și să nu te deconcentrezi când terenul pare că devine mai ușor. Acolo prind cel mai ușor greșelile!

…și lista continuă. MTB-ul e frumos, dar iartă rar.
Cât trăim, învățăm. Cât învățăm, ne mai julim.
Dar hei – cât trăim, învățăm. Și da, uneori învățăm cu tot cu praf pe noi.

Deci atentie ca se poate cadea din diverse motive, fiti precauti!

La Spitalul Județean Arad, totul s-a mișcat rapid. Am mers să mă asigur că nu am organe interne perforate, pentru că impactul a fost extrem de puternic. Acolo am găsit personal specializat, amabil, numeros și foarte implicat. Mi s-au făcut imediat toate investigațiile. Aparatura e modernă, totul pus la punct. Sincer, parcă eram în Germania – și nu cred că acolo doctorii ar fi fost mai buni sau mai rapizi sau alta aparatura. Cinste lor si personalului auxiliar, multumesc!

Cand nu te duci in primele secunde sa vezi daca ce a patit bicicleta, atunci e o tranta serioasa!

Bicicleta e un Cannondale Scalpel prima generatie cu Lefty Titanium, Handmade in USA desigur. A rezistat perfect impactului, oprita de tufisuri evident. E ceva foarte direct, foarte precis si rezistent…cadrul ca lefty-ul asta e degeaba. Sa nu va luatz vechituri! Ghidonul este de 57cm, daca va intrebati careva. E model vechi (modesta) dar e ceea ce am nevoie! Ma refac si continui cu exploratul zonei si nu numai.

Sa fiti precauti! Da!?

Intrebarea e : ajung in Siria pana se termina melodia ? sau chem ajutoare ?

P.S. Aveti grija la groapa aia mare de pe “camp”. Aia de unde si cand a aparut ? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.